Prečo sa (ne)OPLATÍ navštíviť Floridu počas vianočných sviatkov (26.12.-31.12.2018)

Prečo sa (ne)OPLATÍ navštíviť Floridu počas vianočných sviatkov

(26.12.-31.12.2018)

Kalendár ukazuje dátum 17. decembra a moja hosťujúca mama mi práve oznámila, že počas vianočných sviatkov všetci odchádzajú na lyžovačku a ak chcem, môžem sa ku nim pridať. Ak však nechcem, môžem si spraviť voľno. Aj napriek tomu, že by som sa naozaj veľmi rada išla lyžovať, rozhodla som sa, že si „trošku“ doprajem (veď som mala meniny, budem mať narodeniny a o pár dní sú Vianoce!) a spravím si krátky výlet za teplom a slnkom, na Floridu. Ako spontánny nápad je to super, čo sa týka finančnej stránky, povedzme si úprimne – keby som vopred vedela, koľko ma to bude stáť, možno by som si vybrala tú lyžovačku. Avšak peniaze boli, sú a budú, nie? A na Floridu treba ísť keď sa dá!

Toho dňa večer som si sadla k počítaču a začala som hľadať letenky. Pôvodný plán bol priletieť do Orlanda a odletieť späť z Miami, avšak to by som sa nedoplatila. Už len spiatočné letenky z Orlanda sa pohybovali v rozmedzí 400-600 dolárov, pretože sú sviatky a každý niekam cestuje…

Doslova celý nasledujúci deň som strávila za počítačom v snahe vystihnúť rýchly a lacný let. Začala som o 6:30 ráno, kedy som našla letenky za 200 dolárov, ktoré sa však vypredali skôr, ako sa mi stihla spraviť rýchla rezervácia a ceny leteniek sa menili priližne každých 20 minút. To už Vám potom okolo obeda začne z toho hrabať, budete zúfalí, pretože sa Vám nepotvrdili žiadne lacné rezervácie (vždy mi vyskočilo okienko so slovami „oooops, this flight´s price tiket has been changed to 550 dollars“ alebo viac…. podľa mňa to bol nevydarený vtip leteckých spoločností), a tak o 16ej hodine som sa naštvala a kúpila si priamy a rýchly let za relatívne priemernú sviatočnú cenu. Neviete si predstaviť, aký kameň mi zo srdca zrazu padol.

Ideme ďalej. Mám letenku, ale čo sa vlastne dá na Floride robiť?

Otváram strýka Googla a k večeru mám vytvorený itinerár a 19. decembra všetko poctivo vopred zarezervované.

Ultimate plan:

26.12.      19:44-23:05 let z Bostonu do Orlanda

27.12.      Universal Studios (Wizarding World of Harry Potter – Diagon Alley!!!)

28.12.      10:00-12:30 free walking tour

Poobede – Greenwood cemetery

17:00-21:45 presun do Miami

29.12.      Hop on Hop off

Must see places:

– Market Place

– Little Havana (Maximo Goméz Park a Cuban Memorial Blvd Park)

– South Beach (art deco district)

– Wynwood Walls

– Lincoln Road (Holocaust Memorial)

30.12.      Národný park Everglades

17:30-22:00 presun do Orlanda

31.12.       Downtown Disney

Harry P Leu Botanical Garden

18:44-21:34 let z Orlanda do Bostonu

00:00 Silvester v Bostone!

Deň 1     26.12. 2018

Let mi tentokrát nezrušili (aleluja!) a neskoro večer pristávam v Orlande. Volám si Uber a v zápätí ma zavalí ľadová cenová sprcha. Následne však zisťujem, že moje ubytovanie sa nachádza vyše 60 km od letiska a cena mi zrazu dáva zmysel.

O polnoci som už stepovala pred mojou ubytovacou jednotkou a snažila som sa dostať dnu. Klopem na dvere, otvorí mi ich španielsky hovoriaca dievčina, ktorá sa mi snaží vysvetliť, že pokiaľ nie som Mária, nezaujíma ju žiadna moja rezervácia a nemám tam čo robiť. Pred nosom mi zabuchne dvere. O minútu ich zase otvorí, opäť si niečo mrmle, na moju otázku, kam teda asi mám o polnoci v Orlande ísť pokrčí plecami a znova zabuchne dvere. Do tretice sa opäť otvorili dvere, v nich opäť stálo španielsky hovoriace dievča, tento raz už aj s nejakým chlapcom – majiteľom. Ten sa mi ospravedlnil, že očakávajú okrem mňa AJ nejakú Máriu a vpustil ma dnu.

Behom nasledujúcej hodiny na zavalila druhá ľadová sprcha a dospela som k záveru, že rezervovať si posteľ na základe ceny sa nie vždy vypláca.

Nech sa páči, krátky opis:

– pravidlo číslo 1: v tomto dome musíte chodiť vyzutí

– dom má dve kúpeľne, avšak iba v jednej z nich tečie teplá voda. Z fotiek si môžete domyslieť, v ktorej to bolo (samozrejme, že v tej horšej)

– pravidlo číslo 2: zákaz zahadzovania toaloetného papiera do záchoda (koše tu tiež asi nikto nevynáša)

– v mojej posteli bola vyležaná diera, do ktorej som sa musela prispôsobiť, aby som mohla „komfortne“ spať

– v našej izbe, ktorú som zdieľala s ďalšími siedmymi ľuďmi, sa nedalo otvoriť žiadne okno (chvíľu som spochybňovala, či tam vôbec nejaké okno je)

Unavená z celého dňa som si dala síce klaustrofobickú, avšak horúcu, sprchu a zaľahla som do vyležanej diery, pretože ma čakal nový deň plný dobrodružstiev!

Tip: Posledný deň som sa dozvedela o aplikácii SuperShuttle, vďaka ktorej si viete vopred zarezervovať letiskový transfer a cena sa VŽDY pohybuje okolo 15 dolárov!

Deň 2     27.12. 2018 (Deň, ktorý som strávila čakaním v radách)

O siedmej hodine ráno som sa zobudila a o 7:20 som už stála na ulici, česala si vlasy a čakala na odvoz do Universal Studios, kde som strávila celý deň (7:50-22:00).

Ešte pred vchodom do Universalu ma čakalo vážne rozhodnutie: Universal Studios alebo Island of Adventures? Neskôr počas môjho výletu som sa dozvedela, že Universal Studios je viac orientovaný na rodiny s deťmi a Island of Adventures je viac o kolotočoch a zábave. Ja som však popravde ani netušila, že v Universal Studios sú nejaké kolotoče. A tak som bez váhania vošla do davu ľudí, ktorí čakali na niečo, netušila som na čo (pretože som si samozrejme nevzala mapku s legendou) a po 30ich minútach čakania v rade som bledá ako stena opustila prvý kolotoč. Zabudla som spomenúť, že môj žalúdok nenávidí kolotoče! A ja som zaplatila neskutočné peniaze za park plný kolotočov… Samozrejme, že som ich už teda musela otestovať, keď som si za to zaplatila. A takto sa začal môj úspešný Deň, ktorý som strávila čakaním v radách.

Z toho, čo som stihla (a zvládla, pretože je naozaj nereálne celý deň stáť v radách kvôli päťminútovej jazde a následne sa postaviť do ďalšej rady…), som zostavila nasledovný TOP rebríček kolotočov:

1. Revenge of the Mummy (Tu som sa naozaj takmer pozvracala, avšak keby sa areál už nezatváral, zopakovala by som si jazdu znova!)

2. Harry Potter and the Escape from Gringotts (Priemerná doba čakania tu boli tri hodiny! Ja som čakala vyše dvoch hodín, a to najmä preto, lebo atrakcia sa počas dňa pokazila. Predstavte si však, že stojíte v rade sám bez jedla a pitia. Kým som sa dostala na atrakciu, myslela som si, že reálne odpadnem. A to som ešte netušila, ako zle bude môj žalúdok znášať tento kolotoč… Pre veľký úspech som sa sem však na konci dňa ešte raz vrátila, pretože Harry Potter…!)

3. Fast and Furious

4. The Simpsons ride

5. Men in Black: Allien Attack (Na chvíľu ste sa stali zabijakmi so zbraňou v ruke. Bolo to super, až na ten trápny pocit, keď na konci zistíte, že ten malý chlapec, čo sedí pred Vami, zabil viac beštií ako Vy…)

6. Transformers

Najkratší čas na čakanie bol pochopiteľne skoro ráno a neskoro večer. Počas dňa to boli spomínané dve až tri hodiny. Okolo 16ej sa to skrátilo na „iba“ 80 minút čakania a okolo 20:30 na 30 minút. Výhodu môžete získať, ak ste tzv. single jazdec – to som bola ja. Na niektorých atrakciách majú totiž samostatnú frontu a sú dosádzaní medzi ostatných ľudí. Čakací čas sa takto pre samostatných jazdcov skracuje, avšak nie o moc.

Sranda na záver dňa bola cesta domov. Park opúštali stovky ľudí a úspešne si zohnať Uber jazdu sa mi podarilo až po vyše hodine, na tretí pokus.

Tip 1: V Orlande sa všetko nachádza veľmi ďaleko od seba. Napríklad Universal Studios je vzdialené 14 km od Walt Disney Resort. Moje ubytovanie bolo vzdialené 11 km od Universal Studios a 13 km od centra Orlanda. Ak sa chcete presúvať MHD, rátajte s cestou, ktorá bude trvať v rozpätí 90-180 minút. Uber a Lyft tu evidentne moc populárne nie sú, pretože zakaždým som platila neuveriteľne veľa peňazí a nikdy som jazdu nezdieľala s inými ľuďmi (pričom som si vždy zvolila túto najlacnejšiu alternatívu). Pokiaľ teda nemáte vlastné auto (benzín je tu neskutočne lacný!), skúste nasledovné: vyhliadnite si Uber/Lyft šoféra niekde odstaveného a ponúknite mu cash za jazdu. Dostala sa ku mne totiž informácia, že tieto spoločnosti si berú 40-50% provízie z toho, čo Vy zaplatíte v aplikácii. Takže šoférovi sa viac oplatí zobrať si do vrecka hotovosť a Vy ušetríte nejaké drobné 🙂

Tip 2: Ak sa niekedy rozhodnete ísť do Universal Studios, vianočné a letné prázdniny sú to najhoršie obdobie, kedy sa sem môžete vybrať. Počas dňa strávite doslova hodiny (!!) čakaním v radách – či už na kolotoče alebo na jedlo. Ideálny čas sú prvé dva septembrové týždne – vtedy tu doslova nikto nie je a počas jedného dňa s prehľadom stihnete aj Universal Studios aj Island of Adventures!

Deň 3     28.12. 2018

Dnes som opäť vstala o 7ej hodine ráno a o 8ej som už sedela v Starbuckse na raňajkách. Pôvodne som sa chcela zúčastniť free walking tour, avšak keď som im volala, zistila som, že sa v súčasnosti nekonajú. Tak som si vypísala všetky must-see miesta a spravila som si prehliadku centra Orlanda sama. Z dvadsiatichtroch pamiatok som bez mapy našla štrnásť. To je celkom dobrá bilancia. Takže pre tých, ktorí tu budú a radi by našli všetky – nech sa páči:

Well´s Built Hotel

Dr. William Monroe Wells House – prerobené na Múzeum africko-americkej histórie a kultúry – odporúčam! Vstupné je sedem dolárov.

Victorian House and Cottage

Rose Building

Rogers Building

Ellis Building

Spoznávací deň som zakončila návštevou Orange County Regional History Center, prechádzkou popri krásnom jazere Lake Eloa a návštevou cintorína Greenwood. Podvečer ma čakal už len presun do Miami!!

Ubytovanie v Miami nazývam ďalším sklamaním. Pre zmenu tu nebola žiadna „spoločenská miestnosť“, podaktorí hostia doslova spali na gauči a samozrejme  sme nedostali žiadne uteráky (a tak som sa utierala do trička…). Na druhej strane, moja posteľ bola konečne pohodlná a v kúpeľni, ktorú som tentokrát zdieľala s deviatimi ľudmi, tiekla teplá voda! A okno sme v izbe tento raz mali, avšak nápis na stene ho zakazoval otvárať… Dobrú noc!

Deň 4     29.12. 2018

Na dnes som si zarezervovala lístok na Hop on Hop off autobus. Po ďalšom veľmi skorom vstávaní (veď som na dovolenke!), som sa o 8ej hodine ráno premávala po Miami, popíjala kávu zo Starbucksu a čakala na prvú rannú jazdu autobusom. O 9ej sme vyrazili a približne o 9:20 som telefonovala domov, aby som sa mame pochválila, že som v teple na pláži v Miami. Všetko mi vychádzalo podľa plánu: pokochala som sa oceánom, prešla som sa po Ocean Drive, obhliadla som si pamätník obetí holokaustu, dokončila som prvú trasu spoznávacej jazdy a absolvovala som druhú trasu. Prešla som sa po uliciach Wynwoodu a Little Havany a k večeru som sa nechala odviesť znova ku South Beach na Ocean Drive. Všetko išlo podľa plánu, akurát ja som sa potila a ovlažovala v oceáne v legínach, pretože som si neuvedomila, že v Miami je naozaj teplo!

Po večernej prechádzke po Ocean Drive som sa rozhodla zájsť peši čo najbližšie k mostu, ktorý spájal Miami Beach s Miami, keď v tom zrazu som si všimla cestovnú kanceláriu Miami Tours. Prezrela som si ich produkty a zrazu som si uvedomila, že na nasledujúci deň plánujem výlet do národného parku Everglades, avšak vôbec som si nepremyslela, ako sa tam dostanem. Pozerám sa na ich cenník, porovnávam to s cenami za Uber, ktorý by ma tam zobral a zisťujem, že brať si odvoz a kúpiť si lístok na mieste sa vôbec neoplatí! Bohužiaľ ja blbá (alebo skôr unavená z celého dňa – bolo skoro 22 hodín!) som si zabudla porovnať cenu za tento výlet s online systémami, a tak som na druhý deň veľmi smutne zistila, že presne tento istý výlet si viete kúpiť online a ušetríte 14 dolárov (a to som dostala v CK cenu za dieťa)!

Deň 5     30.12. 2018

Noc v airbnb môže vyzerať aj takto: niekedy nadránom sa zobudíte na to, že Váš spolubývajúci sa práve vrátil z párty a evidentne si s niekým vypisuje. Následne mu to nestačí a prepne na hlasové správy. Aby toho nebolo málo, zrazu si s danou osobou začne telefonovať a neprestane s tým ani po tom, čo Vy vstanete, pretože sa Vám chce cikať. Keď konečne hovor ukončí, daná osoba z druhej strany sa samozrejme musí ozvať znovu, a tak sa v noci znovu zobudíte na to, že Vášmu ešte stále opitému spolubývajúcemu vyzváňa telefón a Vy sa čudujete, prečo nezobudil aj ostatných, ale len Vás…

Každopádne…

Výlet do Everglades bol naozaj perfektne naplánovaný. O 8:30 začal autobus vyzdvihovať turistov na rôznych miestach po Miami a 9:30 sme vyrážali do národného parku Everglades. Mňa vyzdvihli pri Holiday Inn hoteli na Biscayne Blvd v centre mesta. Predtým som si však stihla pochutnať na hotelovej káve, ktorú som dostala grátis (stačí sa pýtať tých správnych ľudí!).

Harmonogram tohto výletu vyzeral následovne:

8:30-9:20     Hotelový pick up

9:20-9:30     Rýchla registrácia na poobčke Miami tours

9:30-10:00   Presun do národného parku Everglades

10:20-11:00   Jazda na airboate po národnom parku

11:00-11:40   Šou s aligátormi

11:40-12:40   Free time (ja som si vybavila ďalšiu jazdu na airboate grátis!)

12:50-13:20  Presun do Miami

Mňa následne čakal ešte ďalší presun na letisko, pretože odtiaľ mi odchádzal autobus naspäť do Orlanda. V snahe konečne ušetriť nejaké drobné som vyskúšala tunajšiu MHD. Cesta na letisko ma zrazu stála iba 2,50 dolára a bola som tam za necelú pol hodinu.

Okolo 22ej ma taxikár v Orlande vyhodil na mieste, kde malo byť moje posledné ubytovanie. Pýtam sa ho, či si nepomýlil adresu. Skontrolovali sme to niekoľkokrát a bolo to ono – pekná nová budova plná apartmánov. Vošla som do toho môjho a zažila som niečo, o čom som už ani nesnívala – krásne, útulné miesto plné milých ľudí s ktorými som sa do druhej rána vykecávala! Dvaja z nich dokonca pracujú v Universal Studios (ktoré sa nachádzalo vyslovene za rohom) a jedno z dievčat bolo rovnako ako ja, au pair v USA.

Deň 6     31.12. 2018

Nakoľko mám na dnes naplánovaný odlet do Bostonu až večer, musím si ešte vychutnať ceý deň čo je predo mnou! Po rannej prechádzke s mojou spolubývajúcou na benzínku, kde sme si kúpili konečne lacné raňajky, som si pobalila veci a vydala som sa do Harry P Leu Botanical Garden. Je to nádherná botanická záhrada, ideálna na dlhé romantické prechádzky, okolo Vás poletujú motýliky, v lístí šuchocú jašteričky a … jeden veľký, čierny, tučny HAD! Keď som si chcela pričuchnúť ku jednému krásne rozkvitnutému stromu, takmer som skočila na hada! Viete si predstaviť ten šprint, ktorý som nahodila! Nie, prerastené tučné čierne hady do botanickej záhrady nepatria! Ktovie, čo tu tento robil…

Po dvojhodinovej prechádzke a rozjímaní o tom, aký je život krásny, som si na parkovisku odchytila Uber šoféra, do vrecka som mu ponúkla 14 dolárov a už som sa viezla do Disney Springs. Disney Springs je nákupno-zábavné centrum neďaleko Disney World Resort. Pomotkala som sa chvíľu aj tu a poobede som si volala taxík na letisko, pretože MHD-čkou by tam cesta trvala neuveriteľné dve hodiny!

Tak toto boli moje krásne zážitky zo slnečnej Floridy. Prečo sa však (ne)oplatí sem chodiť počas vianočných sviatkov? Pretože sa sem hrnú všetci. A preto som počas týchto dní zas raz úspešne finančne skrachovala!

Tak sa pozrime na počty:

– spiatočná letenka     360 EUR (keby nebola sezóna, letela by som tam za polovicu…)

– ubytovanie Orlando (2 noci; bunk bed)     40 + 4,4 EUR príplatok za nočný check in + 0,9 EUR za uterák

– ubytovanie Miami (2 noci; bunk bed)     35 EUR

– African-American history museum     4,50 EUR

– Orange County Regional Museum     6 EUR

SPOLU: 996,80 EUR

Tak tomuto hovorím vianočný darček!
Prajem štastný Nový rok z pohodlia domova (na Boston som sa vykašľala nakoľko tam pršalo)!