Lulina myseľ: Stratená v Edinburghu

Poznáte film Trainspotting? Ak nie, vrelo odporúčam, je to proste klasika. Tento film sa natáčal práve v Edinburghu, o ktorom budem dnes písať. V tomto filme je jeden byt, v ktorom sa droguje, dejú sa tam orgie, párty a dokonca tam zomrie miminko. Takže, približne dve minúty od miesta, kde som bývala, donedávna fungoval presne takýto byt: dnu ste sa dostali iba cez tajné heslo, hovorilo sa mu Cowgate Apartment a nachádzal sa v centre mesta. Uznajte sami, bola by to predsa nuda, keby som hneď na začiatku dala spoiler, že Edinburgh je čarovné mesto, kde sa zrodil Harry Potter.

Vitajte v Škótsku

Škótsko sa nachádza na sever od Anglicka. Ako iste viete, nie je to samostatný štát, avšak Škóti sa tvária, že s Anglickom nemajú nič spoločné. To mi inak pripomína vzťah medzi severným Walesom, južným Walesom a Anglickom. Predstavte si, že sedíte v bare v severnom Walese a dnu vojde niekto z južného Walesu. Ten sa pravdepodobne stane persona non grata, pretože ľudia z južného Walesu častokrát nerozprávajú waleštinou. Do toho tam však príde Angličan. Walesania odrazu držia spolu a nenávidia Angličana. Akože na to, že ide o jeden ostrovný štát, jeho jednotlivé krajiny majú medzi sebou vskutku zaujímavé vzťahy.

Vráťme sa však naspäť k Škótom. Tlačia si vlastné bankovky, s ktorými v Anglicku málokde zaplatíte. Ja som si samozrejme omylom priniesla na Slovensko 20 škótskych libier. Som zvedavá, kde s nimi zaplatím. Na raňajky si nedajú English breakfast, ale Full Scottish breakfast a namiesto „thank you“ vám povedia „cheers“. A viete, čo znamená Slàinte mhath (slandževá)? No predsa „na zdravie!“ po škótsky. Ja som povedala slandževá počas degustácie škótskej whiskey a poviem vám len toľko, že keby toto bol jediný alkohol na svete, je zo mňa okamžite abstinent.

Keď jeden deň obedujete na mieste, kam chodí Gerard Butler a vďaka tomu sa ocitnete na výlete na Loch Ness s čínskou rodinkou

Začnime pekne poporiadku: môj spolubývajúci mal doma pracovné stretnutie s istým Jasonom. Keď som sa s ním zoznámila, bola som akurát prechladnutá a vyzerala som ako lokálny bezdomovec. A on bol z neznámeho dôvodu taký milý, že ma pozval pridať sa k nim na obed osláviť ich novovzniknutú spoluprácu. Ešte pred odchodom z domu mi bolo povedané, že ideme na miesto, kde sa nechodí v teplákoch a vyťahanom svetri, a tak som moje mastné vlasy a nenamaľovanú tvár doladila aspoň peknou košeľou. A potom sme prišli na to čarovné miesto: The Witchery. The Witchery je luxusná reštaurácia, kam sa zvyčajne bez rezervácie ani nedostanete a jedli tu napríklad aj vyššie spomínaný Gerard Butler (ten tam bol vraj dva týždne predo mnou), Vin Diesel, Simon Cowell, Jimmy Carr a ďalší. Asi by nebolo vhodné spomínať, že toto sa udialo počas môjho pracovného dňa, že som namiesto 30 minútovej obedňajšej prestávky obedovala 2 hodiny a že som počas toho s Jasonom stiahla fľašu vína a šampanského.
Jason na druhý deň odchádzal do Glasgowa, kam sme sa plánovali vybrať spolu. On si však dával načas a ja som sa medzičasom rozhodla motkať po okolí. Z nášho spoločného výletu nakoniec samozrejme nič nebolo. Ja som sa však úplnou náhodou ocitla pod kopcom, ktorý ponúkal brutálny výhľad na mesto a volá sa Arthur´s Seat. Nakoľko som na turistiku absolútne nebola pripravená (veď som mala ísť do mesta), celú cestu som ofrflala. Avšak ten výhľad stál za to. Horko-ťažko som vyliezla hore, poobzerala som sa okolo seba, keď zrazu taký milý Číňan ma poprosil, či by som ho neodfotila so synom. Samozrejme, že odfotila. Následne pofotil on mňa a potom, čo sme zistili, že som už na dnes nemala žiadne plány, opýtali sa ma, či nechcem stráviť deň s nimi. Poobede sme už boli takí kamoši, že ma zavolali na spoločný výlet hľadať Nessie na jazero Loch Ness.
Loch Ness sa nachádza v tzv. highlands a to je úplne iný svet. Ja som sa doň doslova zamilovala. Na každom rohu je tu nejaký loch (po škótsky to znamená jazero) modré ako obloha a cestou sme videli najvyšší vrch v Spojenom kráľovstve, Ben Nevis (keď už vás vzdelávam v tej škótčine, tak ben znamená vrchol hory). Poviem vám pravdu, sem by som sa ihneď vrátila. Nessie sme nakoniec bohužiaľ nevideli, ale výlet to bol naozaj skvelý a nášmu sprievodcovi sa počas celého dňa ústa na sekundu nezavreli (prisahám, on stále rozprával!).

Mesto popretkávané dlhými úzkymi uličkami a nekonečnými schodmi

Aj tak by sme mohli nazvať Edinburgh. Toto mesto má vlastne akoby dve poschodia a na Google mapy sa tu až tak veľmi spoľahnúť nemôžete – občas vám totiž neukazujú, na ktorom „podlaží“ sa práve nachádzate. Tieto dlhé úzke uličky bývajú občas neskutočne strmé, ale sú to tak brutálne skratky, že vám to šliapanie do kopca absolútne nevadí. Alebo tu potom máte na výber všadeprítomné nekonečné schody. Ešteže si vždy môžete vybrať alternatívu, ktorá vám viac vyhovuje. Mne sa aj tak najviac páčili tie zadychčané tváre ľudí, ktorí práve vyšli niektoré z týchto schodísk. Mimochodom, ja som sa tiež dobre poplietla. V deň môjho odchodu som sa spoľahla na Google mapy a namiesto do uličky ma s mojím 15 kilovým kufrom zatiahli na jedno z týchto schodísk. Chvíľu som si myslela, že tam dušu vypľujem.
Okrem spomínaných dvoch „mestských poschodí“ tu v minulosti bola ešte jedna podzemná štvrť. Volala sa Mary King´s Close, avšak pred niekoľkými rokmi ju sprivatizovali a dostanete sa tam iba počas oficiálnej prehliadky. Porozprávajú vám skutočné príbehy ľudí, ktorí tu voľakedy žili, ukážu vám podmienky, v akých žili a ako to tam vyzeralo počas morovej epidémie. Dozviete sa napríklad aj to, že v jednej miestnosti mohlo žiť aj 10 ľudí a svoju veľkú potrebu vykonávali všetci do jedného kýbľa, ktorý po zotmení vyniesol a vylial na ulicu najmladší člen domácnosti. Dúfam, že všetci máte nejakého mladšieho súrodenca, ktorému o tomto porozprávate.
Okrem uličiek a schodísk je Edinburgh naozaj nádherný. Ja sa tej Rowlingovej vlastne ani nečudujem, že príbeh o Harry Potterovi napísala práve tu. Nájdete tu (aktuálne zatvorenú) reštauráciu The Elephant House, kde písala prvé knihy (ak tam niekedy budete, zájdite si na wc), cintorín, kde ležia ľudia, ktorí ju inšpirovali k postave Toma Riddla či profesorky McGonagallovej a hotel The Balmoral Hotel, kde Rowlingová dopísala Dary smrti. Mimochodom, pri oslavách dopísania tejto knihy si v hotelovej izbe zorganizovala párty a opitá tam nechala na buste odkaz o tom, že práve dopísala poslednú knihu. Ak máte približne 2500 eur navyše, môžete si rezervovať noc v tejto izbe a obhliadnuť si jej odkaz na vlastné oči.

Edinburgh je super: chlapi tu chodia na párty v kiltoch, národným zvieraťom Škótov je jednorožec, uprostred mesta nájdete budovu v tvare gigantického hovna a pred St. Giles´ Cathedral ľudia pľujú na mozaikové srdce.