Ako prežiť a spoznať San Francisco počas pár hodín s deviatimi dolármi vo vrecku (26.10.-28.10.2018)

Keď už som v tej Amerike, nech to stojí za to!

Tentokrát som si išla splniť jeden z mojich detských snov – navštíviť jedno z najdrahších miest v USA, San Francisco.

Aj napriek tomu, že mám rada veci pekne naplánované a pod kontrolou, chcela som tomuto výletu nechať voľný priebeh. Po niekoľkých rozhovoroch s kamarátmi som však usúdila, že spraviť si minimálne zoznam pamiatok, ktoré tu chcem vidieť, nebude na škodu. A tak som si vytvorila menší, vôbec nie detailný, itinerár.

Predpokladaný dátum a čas príletu do SF: 26.10. 2018; 8:33

Predpokladaný dátum a čas odletu zo SF:  28.10. 2018; 7:00

Tip pre cestovateľov:

Ak chcete navštíviť Alcatraz, bookujte si lístky online s dostatočným predstihom, aby sa Vám nestalo to, čo mne – na sobotu bol vypredaný celý deň a na návštevu Alcatrazu v piatok zostávalo doslova zopár posledných lístkov na dopoludňajšie hodiny. Ja som si zarezervovala posledný možný voľný vstup o 13:30.

Alcatraz – tip číslo 2:

Keď si budete rezervovať lístky cez oficiálny rezervačný systém na stránke a po zadaní údajov o Vašej karte Vám náhodou spadne ich webová stránka, skontrolujte si výpis z účtu, aby ste zistili, či sa Vám úspešne podarilo dokončiť rezerváciu a stiahli Vám za ňu peniaze. Mne sa totiž stalo, že po zadaní informácií o karte mi spadla ich webová stránka, a tak som ju refreshovala dookola, kým mi nenabehla. A keď mi nabehla, zobrazilo sa mi tam zaujímavé upozornenie, ktoré hovorilo o nedostatku prostriedkov na karte. Prekvapená som sa prihlásila do internet bankingu, kde som po 30ich minútach rozdýchavania a prekonania menšej mŕtvice zistila, že každým refreshnutím stránky som si kúpila jeden lítok, až kým som si týmto spôsobom úspešne nevybielila účet. Zhrozená som ihneď volala na infolinku Alcatrazu a milá pani z druhej strany telefónu mi vystornovala šesť lístkov (spomenula som, že som si kúpila sedem lítkov?) a poslala mi na email len jeden lístok. Tiež ma utešila, že nie je problém vrátiť mi peniaze a keď mi ich pošlú, dostanem o tom informačný email. Hurá! Či…?

O niekoľko hodín neskôr som dostala informačný email akurát o tom, že informácie o mojej karte sa im vymazali zo systému a že im mám zatelefonovať a nadiktovať nanovo moje údaje.

Nakoľko už ubehlo vyše 24 hodín od kedy som im znovu telefonovala a diktovala potrebné údaje, avšak na mojej karte je stále deväť dolárov, treba spochybniť jednen z nasledujúcich variantov: buď mám naozaj mizernú angličtinu a zle som nadiktovala čísla z karty alebo si jednoducho dávajú načas. A nakoľko do San Francisca odlietam doslova o pár hodín, jediné, čo ma utešuje je fakt, že všetky dôležité veci už mám zarezervované a pozichrované a jediné čo mi chýba, sú peniaze na stravu.

Slabou cenou útechy je moja slovenská neembosovaná VISA karta, od ktorej som však zabudla pin kód (špeciálna vďaka Prckovi, ktorý strávil svoj večer pátraním po mojom pin kóde), avšak ako som už mala česť zistiť, tou sa nedá platiť všade (pravdepodobne práve preto, že nie je embosovaná). Na druhej strane, viem si ju aspoň napojiť na UBER, a tak sa mi vyriešil problém, ako sa dostanem o 4:00 ráno na letisko v Seattli, kedy mi tam dokonca ani MHD nejazdí.

— 11 hodín pred odletom —

Predpokladaný dátum a čas príletu do SF: 26.10. 2018; 8:33 sa zmenil.

Začínam byť fanúšik slova „predpokladaný“, pretože „človek mieni a pán Boh mení“, a tak sa stalo, že jedenásť hodín pred odletom mi pípla oznamovacia SMS o tom, že môj let bol zrušený a náhradný let ide až o 15ej hodine (aspoň že deň sa nezmenil). Myslím, že piatkový itinerár môžem roztrhať na malé kusy, pretože tento deň, vrátane návštevy Alcatrazu, ktorý ma priviedol do krachu, išiel s prepáčením do sračiek. Aj za predpokladu, že by nebol problém ma presunúť na inú hodinu návštevy tejto väznice, posledný vstup je možný o 18:30 – čo pri novom PREDPOKLADANOM príchode o 17:12 je tak trochu nereálne. Nádej však umiera posledná a my Slováci sa len tak ľahko nevzdávame a San Francisco si stále plánujem vychutnať na 100%. A možno sa mi podarí vybaviť si vstup do Alcatrazu v sobotu večer, po celom dni strávenom na Hop-on Hop-off buse a absolvovaní aspoň jednej z walking tours. Však nie som z curku! A minimálne sa mi vyriešil problém so stravou na pol dňa – namiesto hladovania môžem vyjedať potraviny z našej domácej chladničky!

Deň1: 26.10. 2018 San Francisco

Ráno som sa pekne vyspala, pobalila sa, nachystala si tri žemličky a tri proteínové tyčinky ako stravu na celý môj výlet (bohužiaľ viac pečiva a sladkých sprostostí som nenašla) a pobrala sa na letisko. Na moje prekvapenie sa dnes nič ďalšie nedomrvilo a krátko po 17ej sme pristáli v San Franciscu!

Po pristátí na San Franciscom letisku (a vlastne počas celého pobytu) ma zachránila moja slovenská platobná karta, ktorú som si napojila na UBER a LYFT, a tak som sa vedela dostať prvý deň z letiska do centra a z centra na hostel; na druhý deň z hostela do centra a spät a nakoniec na letisko v San Franciscu a z letiska domov (priznávam, túto jazdu som mohla oželieť a ísť MHD…). Suma sumárum, rátajte so sumou okolo 100 dolárov.

Cestou do centra mesta (pretože som si išla vyplakať srdce na informácie do Alcatraz Cruises) som si všimla jednu nečakanú udalosť – Slnko tu zapadá už okolo 18:30! Takže kým sme prišli do centra, bola tma. Na druhej strane, obišla som celkom dobre – zistila som, že reklamačné peniaze už mám na ceste a ako kompenzáciu za dnešok som dostala náhradný lístok na návštevu Alcatrazu na ďalší deň! Dokonca aj čas som si mohla vybrať, a tak som sa rozhodla pre prvý ranný výlet o 8:45. Následne som sa poprechádzala po Pier 39, kde som, bohužiaľ, nenašla ani jedného tuleňa (asi už išli spať) a nechala som sa odviezť na Alamo Square (pretože treba dodržiavať itinerár a dobehnúť všekto, čo som cez deň premeškala). Na Alamo Square som si sadla na lavičku oproti Painted Ladies, zjedla som si večeru a pobrala som sa smerom k oceánu na Ocean Beach. Pôvodný plán bol, že sa prejdem cez Golden Gate Park, avšak kým som sa ku nemu dostala, bolo niečo po 21ej. Bola tma, vo vzduchu sa rozplývalo niečo ako vodná para a ja s batohom, v ktorom som mala narvaný celý môj život, som dospela k záveru, že tento park odhliadnuc od bezpečnostného hľadiska, peši neprejdem. A tak som sa postavila na autobusovú zastávku, kde som čakala na možný príchod nejakého autobuu, ktorým by som sa nechala zviesť niekoľkokilometrovú štreku k Ocean Beach (bola som legálny čierny pasažier, cha!). Inak, na druhý deň som zistila, že Golden Gate Park je naozaj „atrakcia“ na celý deň a prejsť ho zaberie naozaj niekoľko hodín…

Ale naspäť k pláži… Oceán, piesok, žiarivý mesiac na oblohe a vo vzduchu jemný jesenný vánok. Počujete a sledujete ako priamo pred Vami šumí Tichý oceán a predstavujete si, ako sa nechávate unášať jeho vlnami. Nádhera! Po krátkej prechádzke po pláži som si zavolala UBER a konečne trochu vyrovnaná a zmierená s mojím osudom v San Franciscu som sa pobrala na hostel. S myšlienkou a predstavmi, že ráno bude určite lepšie, som si na pár hodín zdriemla…

Inak, dúfam, že oceňujete unikátnu kvalitu fotiek! Mala som dva mobily a skúšala som všetky možné nastavenia fotoaparátu a toto je naozaj len ten najlepší výber!

Deň 2: 27.10.2018

Mierne rozibtá som o 7ej ráno vystrelila z postele sa vychystať na dnešný deň. Začiatok dňa vôbec nezačal tragicky – „len“ som upchala jeden americký hostelový záchod a pri snahe ho zvonom dať do pôvodného stavu, sa to len zhoršilo. Hladina záchodovej vody hraničila s okrajom záchodovej misy, a tak som sa zahanbená musela priznať, čo som spôsobila. Na moje šťastie tam však bola iba ich známa majiteľov, pretože oni si odbehli na víkend preč.

Hovorím si – to, že sa tento deň začal opäť jednou katastrofou ešte neznamená, že to bude ďalší neydarený deň. Niečo po ôsmej som už stepovala pri Alcatraz Cruises a niečo po 9ej ráno som vystúpila na mieste, o ktorom som už ako 12-ročná snívala. Mimochodom, cesta sem trvala približne 15 minút. A počas týchto 15ich minút som si vytvorila nový Ultimate plan vol. 2:

8:45-12:00 Alcatraz

12:00-13:30 Hop on Hop off tour (zastávky 13-18):

Palace of Fine Arts

Marina / Cow Hollow

Lombard Street (dvakrát som okolo nej išla a ani raz som nespozorovala jej krivky…)

Union Square North

Chinatown Gate

Portsmouth Square / Chinatown

14:00-15:00 Walking tour v Chinatown

Dokončiť Hop on hop off tour (zastávky 1-17; ukončenie kochaním sa na Golden Gate Bridge):

San Francisco Visitor Center

Holiday Inn Fisherman´s Wharf

Washington Square / North Beach (tu som zmeškala walking tour, ktorá Vás prevedie miestami, kde sa natáčali filmy a seriály)

Embarcadero Center

Ferry Building

Union Square South

Hilton Hotel

Civic Center (komplex budov s veľkými štátnmi a kultúrnymi organizáciami)

Alamo Square (som sa tešila, že uvidím tie malebné domy aj počas dňa, avšak to som netušila, že autobus ide vedľajšou ulicou a pán sprievodca Vám akurát tak povie, že tu môžete vystúpiť a za rohom sa na ne pozrieť…)

Haight Ashbury (hippies štvrť)

Golden Gate Park (tak predsa som ho videla aj počas dňa!)

North Vista Point (Golden Gate Bridge)

A na záver dňa už len šťastne umrieť, haha.

9:00-11:00 Alcatraz tour

Ako som už spomínala… behom niekoľkých minút sa zrazu ocitnete v inom svete. Vitajte na ostrove Alcatraz!

Denne sem príde približne 5000 turistov, aby spoznali mieto, ktorého sa všetci zločinci svojho času obávali. Na jednej fotografii bol nápis: „Break the rules and you go to prison, break the prison rules and you go to Alcatraz.“ Chvíľku na to som si prezerala ďalšiu fotografiu, kde stálo: „Alcatraz was never no good for nobody“ – Frank Weatherman (posledný väzeň, ktorý opustil Alcatraz).

Po príchode na ostrov si môžete zobrať mapku komplexu budov, ktoré sa tu nachádzajú. Následne sa presuniete do hlavnej budovy – väzenia, kde dostanete audiokomentár, ktorý Vás sprevádza prehliadkou týchto priestorov. Mne osobne sa prehliadka veľmi páčila a bez váhania by som si ju veľmi rada opäť zopakovala. Bolo to narozprávané naozaj pútavo a tak autenticky, až som mala miestmai zimomriavky. Trvá to približne hodinu (záleží od toho, ako sa tam budete motkať) a následne sa môžete túlať po ostrove. Dokopy tu strávite 2-2,5 hodiny. A najlepšie na záver – ferry zo a do San Francisca jazdí dvakŕat za hodinu a Váš lístok nie je fixovaný na presný čas návratu. Takže tu môžete stráviť aj celý deň. Počas dňa sa predvádzajú rôzne divadelné predstavenia, ktoré poukazujú na zážitky, ktoré sa tu v minulosti odohrali. Ja som sa toho však nezúčastnila – tlačil ma čas, a tak som už o 11ej stála na pevnine a hľadela do mojej mapy a hľadala ideálnu cestu k Palace of Fine Arts, aby som naskočila na Hop on Hop off.

12:00-13:30 Hop on Hop off

O 11ej hodine som vystúpila v prístave a optimisticky som sa vybrala na „krátku“ prechádzku popri oceáne smerom ku Palace of Fine Arts. Po približne hodine som si však uvedomila, že to, že niečo vyzerá na mape blízko seba, nezobrazuje skutočnosť, že to tak naozaj aj bude – dobrá rada do budúcna! Po hodine a pol som konečne dorazila na autobuovú zastávku, ktorú som považovala za môj cieľ. Nestál tu totiž žiaden predajca, zastávka nebola nijako špeciálne označená a za ňou sa tiahla cesta, ktorá vyzerala ako mestská diaľnica. A tak som sa rozhodla tu stáť a čakať, kým môj autobus pôjde okolo a v prípade, že by nezastavil, nejakým improizačným spôsobom by som ho donútila zastaviť (autobus zastavil). Inak, pôvodne som si chcela prezrieť aj palác, avšak z časového hľadiska som to, bohužiaľ, nestihla. Nabudúce si vezmem UBER…

Čo sa týka Hop on Hop off-u, už som spomínala, že tento autobus Vám neukáže Painted Ladies – ak ich chcete vidieť, musíte si vystúpiť. To isté platí aj o Lombard Street (pretože ku tejto najzakrútenejšej ulici na svete sa autobus jednoducho nedostane) a to isté platí aj o Palace of Fine Arts…

Na druhej strane, tento rýchlokurz spoznania San Francisca, sa mi páčil. Veľmi som ocenila live guida, ktorý Vás interaktívnym, zaujímavým a zábaným spôsobom prevedie po mestských pamiatkách. Autobusy vyrážajú každých 15 minút a prehliadka trvá približne 2 hodiny a 20 minút (v závislosti od premávky). Ja som sa viezla spoločnosťou Big Bus, ktorí disponujú 22mi autobusmi.

Ak si chcete vychutnať highlighty tohto mesta, Hop on Hop off je ideálny spôsob ako sa presúvať medzi jednotlivými bodmi. Za necelých 40 dolárov máte v podstate MHD zadarmo a ešte k tomu aj výklad. A musím spomenúť, že v cene tohto lístka máte aj štyri walking tours, ktorých sa môžete zúčasniť behom nasledujúcich siedmych dní:

North Beach Walk

Barbary Bech Walk

Fisherman´s Wharf Walk

Chinatown Walk

14:00-15:50 Chinatown

Napriek zisteniu, že vzdilenosti na mape sú v skutočnosti omnoho väčšie, som si vzala do hlavy, že behom 30ich minút sa určite presuniem z Portsmouth Square na Union Square, kde sa mala začať moja walking tour. A veruže som tam prišla na minútu presne! Čo sa týka týchto walking tours, tak ak chcete absolvovať všetky štyri, vychádza to akurát na jeden deň. Každá z nich totiž trvá približne hodinu a sú naplánované tak, aby ste sa bez väčších problémov vedeli zúčastniť všetkých počas jedného dňa.

Počas tejto prehliadky nás sprievodca previedol najväčším Chinatown na svete (samozrejme okrem Ázie) a jediný „americký“ zásah do tejto štvrte sme, ktorý sme pozorovali, bolo oslavovanie Halloweenu. Žiaden Starbucks ani nič americké sem totiž neprenikne.

Keď už ale spomínam walking tours, v San Franciscu existuje niečo veľmi podobné ako je spoločnosť Be Free Tours v Bratislave (a vlastne po celej Európe) – každý deň sa na Union Square o 10:00 a 14:00 môžete zúčastniť Free SF Tour.

Spokojná a mierne vytrasená z vyčerpania som si sadla na lavičku, pretože ma čakala ešte jedna dôležitá úloha – predsa napísať pohladnice! Tie v Amerike asi moc nefičia, pretože som si nakúpila 10 kusov za necelé tri doláre – to je približne rovnaká suma za pohladnice ako na Srí Lanke!

A mimochodom, tuším som zabudla spomenúť, že som ráno usúdila, že do mojej fľašky si vezmem namiesto vody kávu, ktorú budem určite viac potrebovať počas dňa. Nedomyslela som však, že jedna fľaška vody stojí rovnako ako desať pohľadníc. Takže by mi nezostali drobné na môj chlieb a salámu! Na moje šťastie sa nado mnou zľutovali v jednom podniku, kam som prišla totálne dehydrovaná a dostala som vodu grátis a na moje druhé šťastie (aká náhoda, postretlo ma aj šťastie) som v Chinatowne našla povestnú fontánku, kde som s ťažkým srdcom vylilala zbytok mojej kávy a vymenila som ju za vodu. Tomuto hovorím spása!

15:50-18:30 Hop on Hop off pt. 2

Čo bol ďalší bod programu? No predsa dokončiť Hop on Hop off tour! Nasledoval ďalší peší presun krásnymi uličkami s viktoriánskymi domami smerom k oceánu ku San Francisco Visitor Center. Predpokladala som, že stihnem až posledný autobus. Na moje šťastie (o chvíľku sa dočítate prečo), som stihla predposledný, ktorý odchádzal o 16:45. Ak Vás náhodou zaujíma, koľko krokov som za tento deň spravila, číslo bolo vyššie ako 26 100.

Celá natešená som čakala, kedy sa autobus pohne. A keď sme sa pohli, nevedela som sa dočkať, kedy dorazíme k môjmu vytúženému Golden Gate Bridge. A keď sme krátko pred 18ou boli len pri Civic Center, teda štyri dlhé zastávky od Golden Gate Bridge a začalo zapadať Slnko, bola som kvalitne nervózna. Pretože som si uvedomila, že okolo 18:30 to Slnko naozaj zapadne a bude tma!

Nech sa páči, nasledujúci sled udalostí:

18:10               Príchod na point view Golden Gate Bridge.

Vyplašená som vybehla z autobusu a pozerám sa okolo seba. Toto nie je predsa to miesto, kde sa všetci fotia! Ale kde to potom je? Rozhliadam sa okolo seba a v diaľave na kopci spozorujem obrysy nejakých ľudí. Hovorím si – MOŽNO to je ono! Už-už som sa tam chcela rozehnúť, keď som zhodnotila, že pre istotu si spravím fotky aj z tohto miesta, ktoré sa mi vôbec nepáčilo – pre prípad, že by Slnko stihlo zapadnúť, kým sa dostanem hore.

18:15            Spravila som asi dvadsať fotiek, v záchvate paniky som skoro spadla z plota, na ktorom som sa fotila a rýchlym krokom idem smerom ku kopcu, kde sú nejakí ľudia.

18:15-18:23   Pre niekoho „ľahká turistika“, pre mňa boj Ja vs. Čas. Spotená do nitky a udychčaná ako starý fajčiar prichádzam na moje vysnívané miesto. Slnko stále jemne žiari a ja prosím ľudí, nech mi spravia fotku. Ešte som si stihla spraviť zopár selfiečiek, sadám si na kameň a blažene s nesmiernym pocitom satisfakcie pozorujem nádherný západ Slnka. Zavrela som oči a hovorím si: „You made it and you nailed it girl!“

Keď o pár ďalších minút bola totálna tma a batéria na mojom telefóne ukazovala 16%, uvedomila som si, že musím ukončiť moju romantickú chvíľku a zavolať si UBER domov.

Keď v tom… som zistila, že tam hore nie je signál. Tak som si zopakovala moju ľahkú turistiku a keď som sa dostala na prvý view point a snažila si zavolať odvoz, dospela som k záveru, že miesto, kde sa práve nachádzam je v sobotu večer evidentne pre všetkých vodičov neatraktívna, nakoľko traja šoféri mi odmietli jazdu a po ďalších dlhých minútach čakania na potvrdenie hocijakej jazdy klesla úroveň mojej batérie na 12%, zatvorila som všetky aplikácie, sadla si na obrubník a začala hľadať silu na prechádzku po moste dúfajúc, že na druhej strane zoženiem nejaký odvoz a telefón sa mi dovtedy úplne nevybije…

Keď v tom… na parkovisko zrazu prišiel autobus. Vyzeral presne ako turistický autobus, a tak som sa ku nemu nadšene rozbehla, aby som poprosila šoféra, či by ma nezobral niekam na druhú stranu mosta. Na moje prekvapenie som sa však zrazu ocitla v party buse. Na moje šťastie (zas raz) oslávenec nemal najmenší problém s mojím odvozom! A šofér mi dal nabíjať telefón. Poviem Vám, toto bola úľava! Okolo 21ej som vyšťavená, ale maximálne spokojná po celom dni prišla na hostel a pripravila sa na prebdelú noc, pretože o 4ej hodine mi zvonil budík, aby som sa pobrala na letisko späť do Seattlu. A keď som už sedela v lietadle, bolo mi zrazu smutno, že sa toto dobrodružstvo tak rýchlo skončilo…

A pýtate sa, ako dopadol mnou upchatý záchod? Nakoľko domáci boli odcestovaní, ostal nefunkčný aj naďalej. Ešteže tam mali dve kúpeľne!